Mijn favorieten

Woordenlijst A t/m Z



Wanneer een aankoopmakelaar een aankooptraject begeleidt noemt met dit aankoopbegeleiding.
De aankoopmakelaar neemt de “koper” stap voor stap mee door het koopproces.
Dat begint bij een bezichtiging en eindigt bij het bezoek aan de notaris. 
Indien er na de overdracht nog zaken geregeld moeten worden wij uiteraard voor u klaar.



Een aankooptraject is het volledige traject voor het kopen van een huis. De aankoopmakelaar begeleidt de klant van A t/m Z.

Vroeger kocht de consument een huis van de makelaar maar tegenwoordig neemt de koper z’n eigen makelaar mee.
Dat is wel zo verstandig want de aankoopmakelaar beschermt de koper tegen ongewenste verrassingen en een impulsieve aankoop.
Ook adviseert de aankoopmakelaar over de waarde van de woning en welke strategie het slimste is om toe te passen.
 



Het kapitaal dat u opgebouwd heeft in het beleggingsdeel van uw beleggingshypotheek dat u uitgekeerd krijgt op het moment dat u uw beleggingshypotheek beëindigt moet men afkoopwaarde.
Het is ook de uitkering die u krijgt bij voortijdige beëindiging van een gemengde levensverzekering.
Dit bedrag kunt u gebruiken om (een deel van) uw hypotheek af te lossen.



Bij een aflossingsvrije hypotheek wordt geen aflossing betaald maar alleen rente.
Het terug te betalen bedrag wordt dus niet minder.
Voordeel hiervan is dat het fiscale voordeel (fiscale aftrek) elk jaar gelijk blijft.
Aan het einde van de looptijd wordt de lening terug betaald.



Dit is een pas die bij de woning hoort en gebruikt wordt voor het verwijderen van afval.
Er zijn verschillende manieren om het afval te verwijderen.
De ene wijk heeft afvalbakken en in een andere wijk staan er soms afvalcontainers.
Ook gecombineerd is mogelijk.



De akte van levering wordt door een notaris opgemaakt bij de eigendomsoverdracht van de woning.
De notaris laat deze akte registreren bij het Kadaster.
Ook wel eigendomsbewijs genoemd.
Korte tijd voordat de overdracht van de woning plaats vindt krijgen kopers, verkopers, verkopend en aankoopmakelaar een concept akte van levering ter controle door de notaris toegezonden.



Een verkoopregulerende bepaling bij de verkoop of bij uitgifte in erfpacht van gemeentelijke bouwgrond.
Hiermee wil een gemeente speculatieve handel in onroerende zaken voorkomen.
Vaak wordt een bepaling opgenomen dat een eigenaar-bewoner bij verkoop van de woning binnen een bepaalde termijn toestemming tot verkoop aan Burgemeester en Wethouders moet vragen en/of een gedeelte van de winst moet afdragen aan de gemeente.
Op niet naleving van het anti-speculatiebeding staat een hoge boete.



Kort gezegd: Een zelfstandige woning in een groot (groter) gebouw zoals een flat.
Het gebouw bestaat meestal uit meerdere lagen maar dat hoeft niet.
Er bestaan ook appartementen die naast elkaar zijn gelegen.
Wanneer zo’n gebouw wordt gebouwd moet het worden gesplitst.
Iedere wooneenheid krijgt daarmee een eigen kadastraal en huisnummer.
Wanneer één appartement over meerdere woonlagen beschikt spreken we van een maisonette.
Dat is dus een huis met meerdere verdiepingen binnen een groter gebouw.
Een éénkamer unit noemt men vaak een studio.
Eigenlijk ben je als koper gedeeltelijk eigenaar van de gezamenlijke flat.
Aan ieder behoort een gezamenlijk deel zoals de entree, het trappenhuis, de lift e.d.
En iedere eigenaar heeft een exclusief alleenrecht een gedeelte te mogen bewonen of gebruiken.



Met het kopen van een appartements-recht wordt de koper mede-eigenaar van een gebouw.
Het appartementsrecht geeft het een aandeel van de eigenaar in het totaal weer.
(Dit is bijvoorbeeld nodig voor de verrekening van onderhoudskosten en de opstalverzekering).
Het recht ontstaat na het splitsen van het appartement in meerdere delen (de woon- en /gebruiksruimten).
Overigens is niet ieder appartement, beneden- of bovenwoning een appartementsrecht.
De gezamenlijke eigenaren hebben samen alle stemmen om voor- of tegen een voorstel te stemmen.
Afhankelijk van de verdeling ontstaat een gedeeld stemrecht.
Een vergadering van de VvE vindt meestal één keer per jaar plaats.
Het is niet verplicht om de vergadering(en) bij te wonen maar zeker aan te raden.



Asbesthoudend materiaal is tot in de jaren tachtig toegepast in en om veel huizen.
Vaak gebeurde dit in de vorm van asbesthoudend cement.
Platen van asbesthoudend cement bevinden zich vooral in gevels, het dakbeschot, in en rondom schoorstenen en in of bij de cv-installatie.
Verder komt dit materiaal soms voor op galerijen van flats en als golfplaat op schuren en garages.
Het komt ook voor in sommige soorten vinylzeil (verkocht tot 1983) en in een bepaald type oude, harde vinyltegel (tot 1985 verkocht).
Soms is deze stof lastig te herkennen en moet er een onderzoek plaats vinden om de aanwezigheid van asbesthoudende stoffen aan te tonen.
Vanaf 1993 is de verwerking asbestmateriaal verboden en zijn in de fabrieken bijvoorbeeld asbesthoudende golfplaten vervangen door asbestvrije golfplaten.



Als er een kans op asbest in de woning bestaat, dan wordt er veelal een asbestclausule opgenomen in de koopovereenkomst.
In de onroerende zaak kunnen asbesthoudende stoffen aanwezig zijn.
Bij eventuele verwijdering van asbesthoudende materialen moeten speciale maatregelen worden getroffen, die staan beschreven in de Milieuwet.
De koper verklaart in de clausule dat hij hiermee bekend is.
Hij vrijwaart daarmee de verkoper van iedere aansprakelijkheid als er inderdaad asbest wordt gevonden.



Als na het tekenen van het koopcontract de koop van de woning niet doorgaat.
Dan moet de koper een bedrag aan de verkoper betalen.
De bank verklaart met de afgifte van een bankgarantie dat zij garant staat voor dit bedrag als de koper zijn verplichtingen niet nakomt.
Meestal komen koper en verkoper overeen dat de bankgarantie bij de notaris binnen moet zijn.
Circa één week na het verlopen van de ontbindende voorwaarden.
Na het ondertekenen van de koopovereenkomst gaan de originele stukken naar de notaris.
Die de data in de gaten houdt m.b.t. gestelde bankgarantie.
Mocht de bankgarantie niet op tijd bij de notaris binnen zijn, zal de notaris aktie ondernemen zodat koper alsnog zijn verplichting nakomt.
Verkoper en makelaar worden hiervan ook op de hoogte gesteld.
In plaats van een bankgarantie te stellen kan de koper ook een waarborgsom storten



Vanaf het moment dat de koopovereenkomst van een woning tussen verkoper en koper is getekend krijgt de koper drie (werk-)dagen de tijd om zich te bedenken.
Gedurende deze periode kan de koper zonder opgaaf van reden afzien van de koop van de woning.
De wijze waarop de koper dit moet mededelen aan de verkoper staat in de koopovereenkomst beschreven.



Bij een huis kopen komt veel kijken.
Als er gebreken zijn kun je als koper een bedrag in depot laten houden indien er iets bijvoorbeeld niet werkt tijdens de eindinspectie van een huis.
Tijdens de eindinspectie wordt de woning gecontroleerd op hetgeen is afgesproken.
Blijkt er bijvoorbeeld lekkage te zijn of een CV-ketel niet te werken kan in overleg met beide partijen en de notaris besloten worden een bedrag in depot te houden.
Dat bedrag wordt niet uitgekeerd aan verkoper totdat het geschil is opgelost. 



Een bestemmingsplan is een door de gemeente opgesteld plan waarin staat aangegeven waarvoor de grond of gebouwen gebruikt mogen worden.
Het bestaat uit een plankaart, bebouwingsvoorschriften, toelichting en een exploitatie-opzet.
Daarin kunt u zien welke ontwikkelingen op gebied van bijvoorbeeld bebouwing er mogelijk plaatsvinden.
In de bebouwingsvoorschriften staan bouwmogelijkheden en bestemmingen in dat gebied aangegeven en worden verder bijvoorbeeld goothoogten, inhoud van de bouwwerken, rooilijnen, bebouwingsintensiteit etc. omschreven.
U vindt deze plannen bij de gemeente of op ruimtelijkeplannen.nl.



Centrale verwarming van een aantal woningen, bijvoorbeeld in een flatgebouw, vanuit één ketelhuis.
Bij blokverwarming is dus sprake van collectieve afname van aardgas voor warmte-opwekking voor individuele ruimteverwarming.
Dit verbruik van aardgas wordt volledig in de regulerende energiebelasting betrokken.
Voor blokverwarming berekenen energiedistributiebedrijven de afnemers een warmteprijs die is gebaseerd op het kleinverbruikerstarief.



Daar is het allemaal om te doen.
Het eerste bod is ontvangen! Maar nu?
Het is in beginsel niets meer dan een bedrag hetgeen de geïnteresseerde biedt op de woning, het appartement of perceel.
Is het een openingsbod? Een eindbod? Hoe is de “bieder” het traject ingegaan?



Een hypotheek voortijdig geheel of gedeeltelijk aflossen kan geld kosten.
De meeste banken rekenen een boeterente bij het vroegtijdig aflossen.
Kijk dus goed naar de voorwaarden wanneer je een hypotheek afsluit.
Wil je tussentijds aflossen? Sluit dan een hypotheek af waarbij dat boetevrij kan.
De bank beschermt zichzelf doordat op het moment van aflossen de marktrente lager kan zijn en de rentevaste periode nog niet is verstreken.
Indien de rente lager zou zijn loopt de bank (rente) inkomsten mis.
Als “klant” verbreek je een overeenkomst / contract en daarvoor moet betaald worden.



Een bouwdepot is een rekening waarop de hypotheek voor een nieuwbouwwoning wordt gestald en waarmee in termijnen de aannemer wordt betaald, dit betekent letterlijk – in bewaring geven –.
Ook bij een verbouwing van een bestaande woning kan er sprake zijn van een depot.
Het extra hypotheekbedrag wordt dan in een (ver)bouw-depot gezet. De verbouwingskosten worden vanuit deze rekening betaald.
Bij een premiedepot wordt geld geparkeerd om de premies voor een levensverzekering te betalen.
In het taxatierapport wordt bij bestaande bouw de verbouwingspecificatie opgenomen en taxeert de taxateur de waarde vóór verbouwing en de waarde ná verbouwing.



Een bouwkundig rapport wordt door een bouwkundig inspecteur opgesteld nadat hij de woning heeft gebeurt.
Hij legt zijn bevindingen vast in het rapport.
Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen kosten die gemaakt moeten worden om het gebouw in stand te houden.
En de kosten die er op termijn aan zitten te komen. Zeg maar de kosten binnen 1 jaar (directe herstelkosten) en binnen 5 jaar (onderhoudskosten op termijn).



Een bungalow is een woning, soms een recreatiewoning, bestaande uit een enkele woon-en slaap-oppervlakte op de begane grond.
Wanneer er één kamer zich op een tweede woonlaag bevindt valt dit type bouw ook nog onder dit begrip, vaak semi-bungalow genoemd.
Er worden de laatste jaren veel bungalowparken gebouwd. De bungalows doen dan dienst als recreatiewoningen.



De makelaarscourtage is de vergoeding voor de diensten van de makelaar bij de aankoop of verkoop van uw huis.
Veel makelaars werken tegenwoordig met deeldiensten en prijsafspraken.
De te betalen makelaarscourtage is veelal een percentage van de (ver)koopsom die van tevoren is afgesproken met de opdrachtgever.
De gemaakte afspraken worden vastgelegd in de bemiddelingsovereenkomst.



Een makelaar kan deeldiensten aanbieden, eigenlijk het tegenovergestelde van de full-service makelaar.
Van tevoren wordt afgesproken wie welke werkzaamheden uitvoert.
Er wordt als het ware de schaar in de aangeboden dienstverlening gezet.



Het woord doorzon zegt het eigenlijk al.
Een woning waar de zon volledig doorheen schijnt.
Vaak in de voor- en achtergevel een groot raam of ramen.
Wanneer je voor het huis staat kun je door de woning heen kijken de achtertuin in. 
Een doorzonwoning is de aanduiding voor een woning die veel gebouwd werd in Nederland in de tweede helft van de twintigste eeuw.



Bij een scheiding wordt een huwelijk beeindigd.
Alle juridische banden die de partners hebben worden via een echtscheiding verbroken.
Bij de aankoop van een woning en het verkrijgen van een hypotheek is een goed opgesteld echtscheidingsconvenant belangrijk.



In dit document worden de overeengekomen afspraken vastlegt.
Hierbij kunt u denken aan afspraken over het huis en wat er met de kinderen gaat gebeuren.
Het echtscheidingsconvenant kan worden opgemaakt door bijvoorbeeld een advocaat of een mediator.
Het convenant wordt meegestuurd met het gemeenschappelijk verzoekschrift tot echtscheiding.



Dit is de rente die u werkelijk betaalt.  
De effectieve rente geef de werkelijke kostprijs van de hypotheek per jaar aan.
Bij de berekening van de effectieve rente wordt naast de nominale rente ook rekening gehouden met de eventuele afsluitkosten, het tijdstip van betalen (aan het begin of aan het einde van de maand) en het aantal betalingen per jaar (elke maand, elk kwartaal etc.).
Wordt ook bruto-werkelijke-rente genoemd.



Het eigendoms-bewijs is een akte die door de notaris wordt opgemaakt bij de eigendomsoverdracht van onroerende zaken.
De notaris laat deze akte registreren bij het Kadaster.
Eigendomsbewijs wordt ook wel akte van levering of transportakte genoemd.
Sommige notarissen geven het eigendoms-bewijs direct mee aan de koper. Andere notarissen sturen het document op.



Een eindinspectie wordt vaak gedaan wanneer de woning wordt opgeleverd.
Koper, verkoper en diens makelaars lopen gezamenlijk een rondje door de woning om te controleren of de woning in de afgesproken staat wordt opgeleverd.
Tijdens zo’n inspectie wordt bijvoorbeeld de werking van de CV-ketel en mechanische afzuiging gecontroleerd.
Ook worden de toiletten doorgespoeld en e.v.t. de ramen op hun werking gecontroleerd.



Wanneer je een bod doet op een huis kun je in veel gevallen een tegenvoorstel verwachten.
Ook kan de verkoper besluiten niet in onderhandeling te gaan omdat het bod te laag is.
Wanneer je wel in onderhandeling komt kun je na het tegenvoorstel van de verkopers een nieuw “tegen”voorstel doen.

Er kan een moment komen dat je als koper niet hoger wilt gaan bieden, datzelfde kan voor de verkopers gelden dat ze niet lager willen zakken.
Zo’n uiterste bod wordt ook wel eindvoorstel genoemd.




Een erfdienstbaarheid betekent dat er een recht is gevestigd op een stuk grond of bebouwing.
De bekendsten zijn onder andere; Recht van overpad, recht van uitrit en kabels en leidingen in de grond.
Anderen (dan de eigenaren) hebben hierdoor het recht om bijvoorbeeld kabels in te grond te leggen.
De eigenaar moet dit dulden.
Een erfdienst-baarheid is vastgelegd in de akte van levering en moet bij elke verkoop opnieuw worden opgenomen in de transportakte.
Deze kan ook worden opgeheven maar daarvoor is er toestemming nodig van zowel de eigenaar als de rechthebbende.
De notaris kan u daarbij helpen.



Erfpacht is een zakelijk recht om een aan een ander toebehorend stuk grond te gebruiken.
Voor het gebruik van de grond betaalt u een maandelijkse vergoeding (canon) aan de erfverpachter.
In deze situatie koopt u een woning en huurt u de grond eronder van de erfverpachter.
Daarnaast heeft u de mogelijk om vanaf het 10e jaar, op eigen verzoek, de grond weer terug te kopen van de erfverpachter.



In een aantal gevallen is de woning zelf wel in eigendom maar de grond niet.
De koper van de opstal kan dan ook de gerechtigde zijn voor het recht van erfpacht.
Het recht van erfpacht geeft je het recht de grond te gebruiken.
In ruil daarvoor betaal je een soort huur. 
Erfpachtcanon is heffing van de gemeente of een andere eigenaar (particulier of bedrijf) op grond die in erfpacht is uitgegeven.
Dit bedrag is fiscaal aftrekbaar.



De executiewaarde is jarenlang gebruikt en was een waarde die gekoppeld werd aan gedwongen verkoop.
De executiewaarde was het bedrag hetgeen een huis opleverde  wanneer het gedwongen werd geveild.
Deze waarde is inmiddels afgeschaft en mag niet meer als waarde in een taxatierapport worden gebruikt.



Vaak wordt er een financieringsvoorbehoud opgenomen in de koopovereenkomst, ook wel genoemd; voorbehoud financiering.
Dat betekent eigenlijk niets anders dan dat de koper de overeenkomst kan ontbinden indien de bank of geldvertrekker niet de benodigde hypotheek / lening verstrekt.
Indien de bank de lening niet verstrekt kan de koper een beroep doen op dit artikel en de koop ontbinden.



Over het algemeen mogen de werkelijk gemaakte kosten voor de verwerving van de woning in mindering worden gebracht bij het aangeven van uw inkomstenbelasting.
Het belastbaar inkomen wordt hierdoor minder.
Het gaat o.a. om de aftrekposten van de notaris zoals de akte van levering, hypotheekakte en de betaalde hypotheekrente.
Er zijn nog meer aftrekposten. Vraag hiervoor uw hypotheekadviseur en/of belastingadviseur naar de voorwaarden.



Full service betekent het totale pakket aan dienstverlening.
Dat begint bij een waardebepaling en adviesgesprek en eindigt bij de notaris.
De full-service makelaar neemt het gehele verkoop- en/of aankooptraject voor z’n rekening.
U hoeft hierbij zelf m.u.v. opruimen en schoonmaken niets te doen.
De makelaar ontzorgt u volledig. Dit in tegenstelling tot deeldiensten.



Funda.nl is de grootste Nederlandse aanbod website voor onroerend goed.
Aangesloten makelaars zoals NVM, VBO-Makelaar en VastgoedPro kunnen de woningen op deze aanbodsite plaatsen.
De afgelopen jaren zijn er diverse, rechtszaken geweest over de ongelijke behandeling ten opzichte van de makelaars.
Inmiddels wordt het aanbod van alle makelaars consument vriendelijk getoond. VBO, VastgoedPro en NVM makelaars hebben nu dezelfde internetplaatsing.
De aanbod website Funda is net zoals Marktplaats niet meer weg te denken uit ons leven. 
De machtspositie van Funda.nl is erg groot.


De gemeentelijke lasten kunnen bestaan uit o.a.

  • Afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht;
  • Begraafplaatsrechten (onderhoud);
  • Onroerende-zaak belastingen (OZB);
  • Precariobelasting;
  • Rioolheffing
  • Wet waardering onroerende zaakbelastingen (WOZ)



Een vorm van samenleven die wettelijk is geregeld en geregistreerd.
Geregistreerd-partnerschap heeft vrijwel dezelfde status als het huwelijk. 
Als u gehuwd of geregistreerd-partner bent, dan zijn er een aantal verschillen met wanneer u alleen samenwoont met uw partner.
Ook verschilt het geregistreerd-partnerschap op sommige vlakken van het huwelijk.



Een geschillencommissie is een orgaan waar u een klacht voor kunt leggen wanneer er een geschil is ontstaan.
Deze commissie behoort geheel onafhankelijk de zaak te bekijken en met een oordeel te komen.



Men is handelingsbekwaam indien men meerderjarig (18 jaar of ouder) of gehuwd is, mits men niet onder curatele is gesteld.
Als u een woning verkoopt of aankoopt, dan dient u handelings-bekwaam te zijn. 
Iemand die voor de wet zelfstandig rechtshandelingen mag verrichten.

De persoon kan de gevolgen van een overeenkomst goed inschatten een is daar volledig verantwoordelijk voor.
Met andere woorden: een kind van twaalf mag nog geen huis kopen, omdat het nog niet handelings-bekwaam is.
 



In herbouwwaarde van een woning zit het antwoord al een beetje verscholen.
Dat is het bedrag wat nodig is om de woning opname te bouwen.
Wel op dezelfde locatie en met dezelfde bestemming en afmetingen.
Eigenlijk precies zoals het er staat.



Dit is een Reglement waarin de regels staan vermeld waaraan een eigenaar zich moet houden. Meestal gaat het hier om een appartement / appartementsrecht.
Veelal staan er zaken over geluidsoverlast en het bezit van huisdieren.
Ook andere zaken die tijdens de vergadering van eigenaren worden beslist kunnen hierin worden vermeld.
Zo’n Huishoudelijk Reglement kan regelmatig worden aangepast.



Het huurbeding is een bepaling in de hypotheekakte die stelt dat de schuldenaar het betreffende pand niet mag verhuren zonder schriftelijke toestemming van de geldverstrekker.
Ook voor tijdelijke huur (ook via Leegstandswet) is toestemming nodig van de geldvertrekker.
Hiermee wil de bank voorkomen dat de woning bij gedwongen verkoop minder opbrengt.



Een huurovereenkomst is een overeenkomst waarin de afspraken die zijn gemaakt tussen huurder en verhuurder zijn vastgelegd. Hierin worden onder andere de volgende afspraken vastgelegd:
  • Huurprijs
  • Het gehuurde
  • Gegevens huurder en verhuurder
  • Onder welke voorwaarden
  • Wijze van huur opzeggen
  • Rechten en plichten van de huurder en verhuurder

Indien een woning in de verkoop is die gebracht zal de huurder worden gevraagd om mee te werken aan bezichtigingen.
Ook het verplicht afwezig zijn tijdens een open huis kan als voorwaarde worden opgelegd.
Verhuren via de Leegstandswet is ook een optie indien de woning tijdelijk in verhuur wordt gebracht.
Vergeet niet toestemming te vragen aan de bank voordat de woning wordt verhuurd.
In de hypotheekakte is vaak opgenomen dat je de woning alleen met toestemming van de bank mag verhuren.
 



Hier is informatie over bepaalde percelen aan te vragen.
De makelaars en notarissen hebben meestal tegen betaling een abonnement om direct online data op te halen.
De consument kan ook tegen betaling informatie ophalen.
Het kadaster beheert het openbaar register van onroerende zaken en de daarop gevestigde rechten.
Daarnaast geeft het informatie over de grootte van een grondoppervlak, of er een bevel tot bodemsanering is, of het pand op de monumentenlijst staat, of er eventuele bezwaring is met zakelijke rechten (zoals hypotheek, erfdienstbaarheden e.d.) en welk kadastraal nummer het stuk grond heeft.



Het woord zegt het al, dat is een woning waar aan geklust moet worden.
Meestal hebben we het dan niet over een woning waar alleen de badkamer of keuken van vervangen dient te worden.
Vaak is het een gedateerde woning die bijvoorbeeld niet aan de huidige eisen voldoet.
Er zijn allerlei verschillende kluswoningen.



Een koopovereenkomst is niets ander dan het het in een overeenkomst vastleggen van de afspraken die zijn gemaakt.
Bij het kopen van een huis zijn dat onder andere:
  • Wat is er gekocht?
  • Tegen welke prijs?
  • In welke staat?
  • Tegen welke voorwaarden?
  • Van wie is gekocht?
  • Wie heeft gekocht?
  • Wanneer wordt er geleverd?



In de woningmarkt wordt gesproken over een verkopersmarkt en een kopersmarkt.
Bij een verkopersmarkt heeft de verkoper het grotendeels voor het zeggen en in een kopersmarkt de koper. 
Indien er veel aanbod is en relatief weinig kopers heeft de koper het voor het zeggen.
Er is in zo’n markt voldoende keuze voor een goede onderhandelings positie van de koper.



Het woord zegt het eigenlijk al, Kosten Koper.
De koper betaal de kosten zoals de notariskosten, kadasterkosten en overdrachtsbelasting.
In de presentaties staat vaak aangegeven k.k. hetgeen kosten koper betekent.



Voor het verkopen van een huis rekent de makelaar kosten, dat zijn veelal kosten die gemaakt moeten worden om de woning goed te kunnen presenteren.
Ook rekent de makelaar een vergoeding voor de werkzaamheden die hij of zijn kantoor verricht.
Dit noemt men courtage.



De levering van een woning of appartement is opgesplitst in twee delen.
Bij de juridische levering wordt het perceel met de woning op naam van de koper gezet.
Dit gebeurt middels het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris.
Ook wel transportakte genoemd.
De feitelijke levering vindt plaats bij de sleuteloverdracht (Levering huis).
Het kan ook voorkomen dat de sleuteloverdracht eerder plaats vindt dan de juridische overdracht.

De levering van een huis is een onderdeel van de eigendomsoverdracht.
Zonder de levering van een woning vindt er geen eigendomsoverdracht plaats en kan het eigendom van het huis dus niet overgaan op de koper.
In Nederland staat in de wet dat de levering plaatsvindt door middel van een akte bij de notaris.



De leveringsakte wordt ook wel de akte van levering genoemd wordt door een notaris opgemaakt bij de eigendomsoverdracht van de woning.
De notaris laat deze akte registreren bij het Kadaster.
Ook wel eigendomsbewijs genoemd.
Korte tijd voordat de overdracht van de woning plaats vindt krijgen kopers, verkopers, verkopend en aankoopmakelaar een concept akte van levering ter controle door de notaris toegezonden. 



Koper(s) en verkoper(s) kunnen bij de notaris een machtiging tekenen.
Het kan voorkomen dat een koper of verkoper niet aanwezig kan zijn tijdens de overdracht bij de notaris.
De oplossing is van tevoren een machtiging tekenen. (Machtiging Notaris)



Een maisonnette is een woning in een groter gebouw.
In zo’n gebouw zijn meerdere verdiepingen aanwezig en het appartement bestaat uit 2 woonlagen.
Normaal gesproken bestaat een appartement uit 1 woonlaag.
Het woord maisonnette komt uit het Frans en betekent huis. Het woord ette betekent uitgang van verkleining.



Makelaardij is een verzamelnaam voor alles wat met makelaars en de woningmarkt te maken heeft.
Van oudsher is een makelaar een beschermd beroep, dit is inmiddels afgeschaft.
Makelaar is nu een vrij beroep maar makelaars die zijn aangesloten bij een brancheorganisatie moeten voldoen aan strenge toelatingseisen.
Daarnaast worden ze enkele malen per jaar bijgeschoold om up to date te blijven qua kennis en vaardigheid.



De makelaarscourtage is de vergoeding voor de diensten van de makelaar bij de aankoop of verkoop van uw huis.
Veel makelaars werken tegenwoordig met deeldiensten en prijsafspraken. De te betalen makelaars-courtage is veelal een percentage van de (ver)koopsom die van tevoren is afgesproken met de opdrachtgever. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in de bemiddelingsovereenkomst.


Sommige verkopers hebben geen idee waar je het over hebt als je het woord MJOP gebruikt. Dit staat voor Meerjaren Onderhoudsplan en is een rapport waarin staat wanneer welk onderhoud plaats moet vinden. Tevens staan er de kosten van het onderhoud in vermeld. Dit rapport heeft betrekking op de gemeenschappelijke zaken van de Vereniging van Eigenaars. Vaak staat hierin het toekomstig onderhoud beschreven van bijvoorbeeld het dak, de gevels, de kozijnen en het trappenhuis.

Wanneer er een Meer Jaren Onderhouds Planning aanwezig is, is het voor de eigenaren duidelijk wanneer er onderhoud plaats vindt. Hiervoor wordt vaak maandelijks gereserveerd. Zonder reserveringen zou het kunnen gebeuren dat een dak vervangen moet worden terwijl er geen geld is. Vooral bij kleine Verenigingen van Eigenaren ontstaat wel eens het probleem dat er niet genoeg is gereserveerd voor onderhoud.


De meldingsplicht (art. 17 van het Burgerlijk Wetboek) van de verkoper houdt in, dat hij (bouwkundige) gebreken die hem bekend zijn, direct moet melden aan de koper.
Zowel de verkopend als de aankopend makelaar zullen hiernaar vragen.
Dit geldt niet voor gebreken die duidelijk zichtbaar zijn voor de koper.
Ook moet de verkoper de rechten van anderen op zijn perceel melden aan de koper.
Denk bijvoorbeeld aan het recht van de buurman om van het pad gebruik te maken.
Of de melding dat bij een appartement de parkeerplaatsen op het appartementsterrein voor algemeen gebruik zijn.
Als u uw woning verkoopt is het raadzaam een vragenlijst in te vullen. Ook de koper kan de verkoper een vragenlijst voorleggen.
Door deze vragenlijst correct en volledig te beantwoorden, vervult de verkoper zijn mededelingsplicht voor de betreffende onderwerpen.



Een monument is een overblijfsel dat om de cultuurhistorische of wetenschappelijke waarde gezien wordt als algemeen belang. Het zijn overblijfselen van kunst, cultuur, architectuur of nijverheid.
In Nederland zijn er 4 typen monumenten:
  • Rijksmonumenten
  • Provinciale monumenten
  • Gemeentelijke monumenten
  • Beschermde stadsgezichten of dorpsgezichten.


Onderhoud of restauratie aan zo’m object is vaak erg kostbaar.
Er zijn een aantal regelingen waar u misschien gebruik van kunt maken om een restauratie mee te financieren.


De Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is een garantie op hypotheken tot € 265.000. Met de NHG leent u veilig. Is bij verkoop van uw woning de opbrengst onvoldoende om uw hypotheek af te lossen? Dan neemt de NHG de restschuld van u over. Ook krijgt u korting op uw hypotheekrente. Uw hypotheekadviseur of bank kan zien of u in aanmerking komt voor de NHG. Uw hypotheekadviseur of bank kan de NHG ook voor u aanvragen.



NEN-2580 geeft termen, definities en bepalingsmethoden voor de oppervlakten van terreinen met een bouwbestemming en voor de vloeroppervlakten en inhouden van gebouwen of delen daarvan.



Een openbaar ambtenaar, die door de is Kroon benoemd, die bevoegd is om akten van overeenkomsten op te maken, te bewaren en afschriften en uittreksels af te geven. Bij sommige koop / verkoop transacties is een projectnotaris betrokken. Normaal gesproken kiest de koper de notaris die de overdracht van het registergoed behandeld. Indien er een projectnotaris is aangewezen behandeld deze de zaak. De koopovereenkomst wordt meestal door de verkopend makelaar opgesteld maar dit kan ook door de notaris worden gedaan.



Voor het opstellen en passeren van de akte van levering en de hypotheekakte berekent de notaris notariskosten.
De notaris is verplicht bij het passeren (leveren) van een huis. De notariskosten zijn gesplitst in twee delen namelijk; leveringskosten en hypotheekkosten



De NVM is met circa 4000 leden de grootste makelaarsvereniging van Nederland. Ze bestaat al ruim honderd jaar waarbij de makelaars zijn onderverdeeld in vakgebieden en regio’s. Het vestigingsbureau is gevestigd in Nieuwegein. De NVM is actief in alle marktsegmenten en geeft doelgerichte ondersteuning aan de aangesloten leden. Namens de leden zorgt de NVM voor krachtige belangenbehartiging richting overheid en politiek. 



Taxatie-instituten controleren taxatierapporten na, ook wel valideren genoemd. Indien een taxateur in het taxatierapport te veel afwijkt van de waarden van het rekenmodel van het taxatie instituut. Moet de taxateur die afwijking onderbouwen. Dit is om fraude tegen te gaan. De taxateur wordt dus gecontroleerd door een externe onafhankelijke partij.



De makelaar kan aangeven dat hij met een woning onder bod is. Dat betekent alleen dat hij een serieuze klant heeft waar hij het vertrouwen in heeft een deal te sluiten. Tijdens het “onder bod” zijn mogen de bezichtigingen gewoon doorgaan maar moet de makelaar dit wel melden aan de kijkers.



Een ondergrondse tank is een tank die bijvoorbeeld in de achtertuin ligt. Vroeger werden er ondergrondse tanks ingegraven voor de opvang van toiletten en douchewater. Dit noemt men een septic tank. In veel oude vooroorlogse woningen komt dit nog voor. Het kan ook voorkomen dat er een olietank in de tuin aanwezig is.



Een onderhandeling is een proces waarmee partijen proberen om door middel van voorstellen en tegenvoorstellen tot een overeenkomst te komen. Hiermee proberen we te bereiken wat we anders niet zouden bereiken. Succesvol onderhandelingen voeren is een vaardigheid waar makelaar over moeten beschikken om het beste voor hun klanten eruit te halen. Het is in principe iets zakelijks maar we hebben er dagelijks mee te maken. kinderen onderhandelen voortdurend over hetgeen ze voor elkaar willen krijgen. Tijdens het onderhandelen kan ook de gunfactor een rol spelen bij het wel of niet succesvol afronden van een deal.



Van de koper wordt verwacht dat hij/zij de staat van de woning onderzoekt. Bijvoorbeeld als het gaat om kozijnen die zichtbaar verrot zijn, of scheuren in muren. De verkoper hoeft de koper daar niet uitdrukkelijk op te wijzen. Indien de koper een bouwkundige keuring uit laat voeren is er in grote mate voldaan aan de onderzoeksplicht. Sommige gebreken zijn al jaren bij de verkoper bekend maar niet direct zichtbaar. Dat moet gemeld worden.



Het is mogelijk een ontbindende voorwaarden in een koopakte op te nemen waarin u een voorbehoud maakt bij het kopen van een woning. Op grond van een ontbindende voorwaarde kan een koper de koopovereenkomst kosteloos ontbinden. Een ontbindende voorwaarde kan bijvoorbeeld worden opgesteld voor het rond krijgen van de financiering, het verkrijgen van een huisvestingsvergunning, het verkrijgen van de Nationale Hypotheek Garantie of de uitkomst van een bouwkundige keuring.



Een opleveringsdatum is de datum dat de woning wordt opgeleverd. Vaak valt de feitelijke levering samen met de juridische levering en wordt de sleutel overgedragen bij de notaris.



De verzekering dekt in de meeste gevallen de schade aan uw huis, de opstalverzekering wordt ook wel een woonhuisverzekering genoemd. (opstalverzekering)

U bent verzekerd als uw huis beschadigd raakt door iets waar u zelf niets aan kunt doen, zoals schade door brand, water of storm. Let op: Verzekeraars hebben ook uitsluitingsclausules de “zogenaamde kleine lettertjes”.

Zorg ervoor dat het duidelijk is voor welke schade u wel- en/of niet verzekerd bent. Tip: Sluit voordat u naar de notaris gaat voor de overdracht van uw “nieuwe” droomhuis een woonhuisverzekering af. Het komt nogal eens voor dat ik met een koper bij de notaris zit die aangeeft dat deze verzekering nog niet is geregeld.

Bij de notaris worden de handtekeningen gezet en komt er een datum met tijdstip op de akte te staan. Mocht er schade aan de woning ontstaan na het tekenen van de akte ben je als koper niet verzekerd. 
 


Opstartkosten zijn de kosten die worden gemaakt voor het opstarten van een verkooptraject. 
 



In sommige gevallen kun je een optie vragen op een huis. Daarmee voorkom je dat een andere kaper op de kust het huis koopt waar je interesse in hebt. Bij een huis kopen van bestaande bouw wordt daar meestal geen gebruik van gemaakt maar bij een kavel of nieuwbouw is dat heel gebruikelijk.



De ouderdomsclausule wordt vaak toegepast bij oudere huizen. Daarmee sluit de verkoper uit dat hij/zij wordt aangesproken op gebreken die met de ouderdom verband houden. De eisen van tegenwoordig zijn natuurlijk een stuk hoger dan vroeger.



U krijgt te maken met overdrachtsbelasting indien u een onroerende zaak zoals bijvoorbeeld een huis heeft gekocht of gekregen. U betaald dan overdrachtsbelasting voor deze verkrijging. Het kan ook gaan om een stuk grond, bedrijfspand of zelfs rechten op onroerende zaken.



De overwaarde is het verschil tussen de nog af te lossen hypotheek en de opbrengst of taxatiewaarde van een woning.



Dit is een niet vrijstaand woonhuis op de bovenste verdieping van een gebouw en valt onder het begrip appartement. In de meeste gevallen is dit een luxe woning en is over het algemeen duur. Qua vorm wijkt het meestal iets af maar dat is niet altijd zo. Vaak is er een dakterras of zijn er meerdere dakterassen. Een penthouse heeft vaak een mooi uitzicht en kan grotendeels voorzien zijn van glas hetgeen de bewoner een gevoel van vrijheid geeft.



Een portiek is vaak een ingebouwde, aan de straatzijde geheel open ruimte. Daarin bevindt zich de ingang van een gebouw. De woningen hebben een gemeenschappelijke ingang. Deze wordt portiek genoemd. Vaak zijn ze rond een gemeenschappelijk trappenhuis gebouwd. In het algemeen zijn portiekwoningen gespiegeld gebouwd. Dat wil zeggen dat de woningen aan de linkerzijde van het portiek inwendig het spiegelbeeld van die aan de rechterzijde zijn.



Promotiekosten zijn de kosten die worden gemaakt om de woning onder de aandacht te brengen. Deze bestaan voor een groot deel uit de opstartkosten om een goede presentatie te maken. Zonder een goede presentatie van de woning heeft het geen zin om te promoten. In de opstartkosten zijn ook vaak de promotiekosten verwerkt maar dat hoeft natuurlijk niet. Extra middelen om de woning onder de aandacht te brengen worden vaak doorberekend aan de verkoper.



De grond en de opstal (woning) is soms gesplitst en heeft soms twee eigenaren, de ene is eigenaar van de grond terwijl de andere eigenaar is van de opstal. De grond is dus van iemand anders, dit kan de gemeente, een investeerder of bijvoorbeeld een woningstichting zijn. Als gebruiker van de grond en eigenaar van de opstal huurt u de grond voor een overeengekomen huurprijs. Deze huur wordt ook wel canon of erfpachtcanon genoemd. (Recht van erfpacht)



Een recht van overpad is het recht dat u heeft om gebruik te maken van (een deel van) de grond van iemand anders. Heeft u het recht van overpad? Dan mag u over de grond van uw buren lopen of fietsen om bij uw huis of ander eigendom te komen. Een recht van overpad is een zogenoemde ‘erfdienstbaarheid’. 



In de huizenmarkt en door taxateurs wordt vaak het woord referenties gebruikt. Referenties zijn vergelijkbare woningen die vaak gering van elkaar afwijken.



Een reservefonds is een fonds waar vaak periodiek geld in wordt gestort voor toekomstig onderhoud bij bijvoorbeeld een appartementencomplex. De eigenaren betalen een maandelijkse bijdrage zodat er geld voorhanden is op het moment dat er onderhoud nodig is.



Dit is de schuld die ontstaat na de overdracht van de woning bij de notaris. Het verschil tussen de opbrengst van de woning en de af te lossen hypotheek wordt restschuld genoemd. Indien er een schuld overblijft moet dit in de meeste gevallen uit eigen middelen via de notaris voldaan worden.



Met de roerende zaken worden verschillende zaken bedoeld die roerend zijn. (meegenomen kunnen worden) In de meeste gevallen worden die zaken op een roerende zakenlijst vermeld.



Op de roerende zakenlijst staan alle roerende zaken zoals; gordijnen, zonnescherm, gordijnrails enz. deze lijst wordt ingevuld bij het in verkoop nemen van de woning. Neem daar rustig de tijd voor want deze lijst zorgt nog weleens voor onduidelijkheid wanneer een deal gesloten is. Blijft dit wel of niet achter? Door het zorgvuldig invullen wordt achteraf discussie voorkomen.



Dit contract regelt tussen twee of meer personen de vermogensrechtelijke verhoudingen. Hierbij gaat het erom dat ze  samen een gemeenschappelijke huishouding voeren (samenlevings-contract – samenwonen). In Nederland werd op 23 september 2005 in Roosendaal voor het eerst een samenlevingscontract tussen meer dan twee personen aangegaan.



Normaal gesproken krijgt de koper na het tekenen bij de notaris de sleutel van de woning.
Soms komen koper en verkoper overeen dat de sleutel eerder aan de koper wordt gegeven.
Koper kan dan bijvoorbeeld alvast de spullen overbrengen of kleine werkzaamheden verrichten.



Wat betekent precies een gebouw splitsen in appartementen?
Er is sprake van splitsen als een gebouw wordt verbouwd tot meerdere zelfstandige appartementen, die afzonderlijke appartementen krijgen hun eigen kadastrale en indexnummer.
Deze appartementsrechten zoals ze worden genoemd kunnen afzonderlijk worden verkocht of verhuurd.
 


Een starterswoning is een woning of appartement voor jonge starters op de woningmarkt.
Het gaat hier om jongeren die op zichzelf gaan wonen.
Zo’n woning zit qua vraagprijs vaak aan de onderkant van de markt.



Een huis in stille verkoop, wat betekent dat?
Hiermee wordt bedoeld dat de verkoop van een woning een beetje stil wordt gehouden.
Meestal is er geen presentatie aanwezig, wordt de woning niet gedeeld via Social Media en is er geen plaatsing op Funda.



Een taxateur taxeert de woning.
Hij doet onderzoek naar divers aspecten om tot een waardeoordeel te komen.
Hij zoekt naar vergelijkbaar materiaal om zijn waarde in het taxatierapport te onderbouwen.
Er kunnen verschillende waardes worden gevraagd. Dat is afhankelijk van het doel van de taxatie.



Dit is een opdracht aan de taxateur om een woning te taxeren.
Meestal gaat het om een woning die is gekocht of een hypotheekversluiting.
Het kan ook om een ander soort taxatie gaan. 
De taxateur ontvangt de opdracht en maakt een afspraak om de woning te taxeren.



Taxatietarief is het bedrag dat de taxateur afspreekt met de opdrachtgever. Dit tarief kan uit verschillende onderdelen bestaan zoals:
  • Vergoeding taxateur
  • Validatiekosten zoals NWWI
  • Kadastrale recherche
  • Overige kosten



Een mondelinge deal is niet bindend, nadat de koopovereenkomst is getekend en de ter handstelling heeft plaatsgevonden ontstaan er pas rechten en plichten.



Met transport wordt bedoeld het passeren van de transportakte bij de notaris.
Anders gezegd; Het juridisch overdragen van de woning van verkoper aan koper.
Transporteren van de één naar de andere. Hetgeen in de koopovereenkomst is afgesproken wordt nu uitgevoerd.



Als een gebouw door middel van een splitsingsakte wordt gesplitst in appartementen die los verkocht kunnen worden, moet er een vereniging van eigenaars opgericht worden.
De eigenaren van de appartementen zijn automatisch (‘van rechtswege’) lid van die vereniging (Vereniging van Eigenaren).



In een verhuurdersverklaring verklaart de huidige (of vorige) verhuurder of de aanvragen aan zijn betalingsverplichtingen voldeed en/of wel of geen overlast heeft veroorzaakt, of door gerechtelijk vonnis is ontruimd.
Met andere woorden of de aanvrager als een goed huurder bekend staat bij vorige verhuurder(s).



Wanneer een deal voor een huis is gesloten krijgt deze woning de status “Verkocht onder voorbehoud”.
Dit betekent dat de woning in principe verkocht is met uitzondering van de ontbindende voorwaarden.
Dat zijn vaak de gebruikelijke voorwaarden zoals het voorbehoud financiering.



Ook deze vraag heeft het antwoord al in zich.
Een verkoopplan is een plan wat wordt gemaakt om een huis te verkopen.
Meestal stelt de makelaar zo’n plan op maar je kunt het ook zelf doen.



Dit is het bedrag waarvoor een koper op een bepaald moment een woning koopt.



De woningmarkt kent de termen verkopersmarkt en kopersmarkt.
In een verkopersmarkt zijn de omstandigheden gunstig voor verkopers en minder gunstig voor kopers.



In de volksmond gebruiken we beide termen door elkaar maar de taxateur mag deze 2 begrippen niet door elkaar halen.
Kort gezegd is een hoekwoning een woning waarbij er grond beschikbaar is naast de woning.
Een eindwoning heeft dat niet. Bij een eindwoning kan er bijvoorbeeld wel een klein gangetje tussen 2 blokken huizen doorlopen. 



Met betrekking tot de volmacht voor aan- en/of verkoop van onroerend goed kan een koper of verkoper bij de notaris een machtiging tekenen.
Meestal tekent één van de medewerkers namens u de akte.
Dat komt regelmatig voor wanneer een koper of verkoper verhinderd is.
Denk er wel aan dat de machtiging ruim van tevoren wordt getekent.
Vergeet niet uw legitimatie mee te nemen want de notaris moet uw handtekening legaliseren.
Dit kan ook in het buitenland bij een notaris indien u voor lange tijd in het buitenland verblijft.



De koopovereenkomst, ook wel in de volksmond “voorlopig koopcontract” of “voorlopige koopovereenkomst” genoemd is zoals velen denken niet voorlopig.
Als verkoper ben je na het tekenen gebonden aan de overeenkomst. Als koper heb je nog drie dagen bedenktijd.

De term “voorlopig” wordt zo genoemd omdat er meestal nog ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst staan die nog niet zijn uitgewerkt.
Een voorbeeld hiervan is het zogenaamde financieringsvoorbehoud, maar ook andere voorbehouden kunnen in het contract staan.
 



Het woord zegt het al; Dat is de prijs die iemand voor iets vraagt!
Bijvoorbeeld de vraagprijs van een huis.
Deze prijs wordt vaak na gedegen onderzoek en op advies van de makelaar in overleg met de verkoper vastgesteld.
Het is een uitnodiging om in onderhandeling te treden. Het kan zelfs voorkomen dat een verkoper de vraagprijs verhoogt.
Dat zou bijvoorbeeld kunnen wanneer blijkt dat er enorm veel interesse is in een woning.
Mag dat? Jazeker, een verkoper mag de prijs zowel verlagen als verhogen.



Bij een nieuwbouwwoning staat achter de vraagprijs de toevoeging v.o.n.
rij Op Naam wil zeggen dat er geen overdrachtsbelasting maar BTW wordt geheven op de koopsom.
Wel komen de kosten voor de notaris en de bouwrente voor uw rekening.



Het doel van het Waarborgfonds is het bevorderen van het bezit van een eigen woning. 
De stichting (WEW) Waarborgfonds Eigen Woningen is in 1993 opgericht door het Ministerie van VROM en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. 
De stichting is ook verantwoordelijk voor de uitvoering van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).



Om de verkoper zekerheid te bieden wordt er vaak een waarborgsom of bankgarantie in de koopovereenkomst opgenomen.
Meestal wordt een termijn aangehouden van 1 week na het verstrijken van het financieringsvoorbehoud.
Een waarborgsom of bankgarantie is niet verplicht maar zeker voor de verkoper wel aan te raden.
Vraag hierover advies aan de makelaar of notaris.



Het begrip waarde is enorm ruim, wat is iets waard? Wat vind jij iets waard? V
oor de één is een product of dienst veel meer waard dan voor een ander.
Waarde is ook een soort universeel begrip. Een maatstaaf van waaruit je kunt gaan rekenen.



Een waardeverklaring is een verklaring waarin de makelaar / taxateur een verklaring over de waarde van een woning geeft.
Dat bestaat meestal uit de advies vraagprijs, de verwachte opbrengst en de verwachte verkoopperiode.



Woningruil kan de oplossing zijn voor een vastzittende woningmarkt, eigenlijk zijn het 2 verschillende transacties, verkoper 1 verkoopt z’n huis aan koper 2 en verkoper 2 verkoopt zijn huis aan koper 1.



Woonlasten zijn de kosten die gemaakt worden om te kunnen wonen.
Het gaat hierbij om alle lasten zoals huur of hypotheek, gas, water en elektra.
Ook verzekeringen en gemeentelijke lasten maken deel uit van de woon-lasten. 
Eigenlijk alle lasten die met het wonen te maken hebben.



Waardering Onroerende Zaken, de WOZ waarde wordt door de gemeente vastgesteld en is de waarde van je huis.
De WOZ waarde wordt gebruikt als basis voor diverse belastingen en heffingen.



Als woningzoeker kun je een makelaar een zoek-opdracht geven.
De makelaar of de medewerkers gaan dan op zoek naar een geschikt huis.
Daarvoor zal er eerst een zoekprofiel worden opgesteld.

De makelaar moet natuurlijk weten welk huis hij moet zoeken.
Vaak bestaat zo’n opdracht het 2 delen, namelijk; het zoeken en het helpen bij de aankoop.
De makelaar functioneert naast het zoeken naar een geschikte woning  ook als aankoopmakelaar.
 



Als woningzoeker ken je misschien het begrip zoekprofiel wel.
Dat is een profiel of wensenlijst van welk soort woning je zoekt.

 

Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring